torsdag 17. mars 2011

LYSE BILDER.???

Et rop ut blandt mine mørke bilder.
Nå føler jeg at bloggen begynner å komme på plass. Har til og med linket opp den første konkurransen i en annen blogg i dag... Kjempemoro å lære nye ting litt etter litt. Men nå tenkte jeg at jeg skulle lage meg en liste over ting jeg hadde lyst å lære meg, så kan jeg stryke ut etterhvert som jeg finner ut av ting... Og tusen takk til dere som har hjulpet og dere som sikker kommer til å hjelpe, for en ting er sikkert bloggverden er full av hyggelige mennesker som bidrar og hjelper til.


1 - Jeg vil lære få slike lyse og flotte bilder som ser hvite og rene ut.
2 - Jeg vil lære å skifte heading til mine egne kreatsjoner, og hvordan man får riktig størrelse på dem :-)
3 - Jeg må finne en snedig måte til å holde kontroll over hvor jeg har skrevet opp spørsmål eller hvilke      konkurranser jeg er med på.
4. Jeg må også finne en snedig måte og linke opp enkeltinnlegg som jeg finner veldig fasinerende. Ikke bare bloggen, hahaha for erfaringsmessig så husker jeg ikke alltid hvilken blodd det spennende innlegget jeg skulle huske til senere, var på.



Så får det komme flere stikkord etterhvert som jeg støter på problemer...

Ha en fin dag dere.

4 kommentarer:

  1. Hei igjen. Når jeg først er litt i datadele dagen hi hi. Først vil jeg også si at det er mer moro å lese flere innlegg på rekke og rad når man kommer inn i en ny blogg. Tror du har en eller 2, så må man trykke eldre innlegg. Vil du ha flere? I så fall....Trykk utforming øverst til høyre i bloggen. Så får du opp bla innstillinger til venstre. Trykk den så på formatering.
    Øverst på denne siden står det antall innlegg du vil ha på siden, eller du kan bruke dager. Jeg har 90 dager. Da kommer det rullende opp mange innlegg på en gang.

    Så til lysere bilder.(jeg er super amatør, men lærer noe nytt hver dag) Først...hvilket kamera bruker du? Hovedårsaken til at mange får så fine lyse bilder er at vi bruker dagslys, mest mulig lys, men ikke direkte sollys. Så er det innstillingen på kamera. Bruk høyere ISO for å ta inn mer lys. Jo høyere ISO jo roligere må kamera være når du tar bildet. Tar du bildet i mørket så støtt kamera på fast underlag før du tar bildet og sett det på nattmodus. ALDRI bruk blitz ever. Blir aldri bra synes jeg.
    Det får være litt å ta tak i. Bare spør mer. Jeg fikk masssse hjelp da jeg startet opp av flinke damer. Lykke til.
    Håper å høre fra deg igjen snart.
    Klem klem
    Randi

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for koslig kommentar og for at du vil følge meg videre, det setter jeg stor pris på! :-) Lykke til i give-awayen!

    Jeg vil anbefale deg å ha maks 6-7 innlegg synlig, før man må trykke "Eldre innlegg". Jeg ser Idèpuffen anbefaler flere, men da kan bloggen bli tung å laste, hvis du bruker mange bilder. Det gidder ikke leserne vente på, som regel. :-)

    Bildene du bruker trenger heller ikke ha mer enn 72 i oppløsning, da de kun skal vises på skjermen. Da blir de ikke så aktuelle for uærlige å stjele heller. Dette kan enkelt endres i redigeringsprogrammet du bruker, under "Størrelse".

    1. Høy ISO, eller overeksponèr i redigeringen. Sjekk ut www.picnik.com (I love it!)

    2. Lag deg en heading (f.eks hos picnik) og legg den inn som eget bilde fra "Utforming". Den du har er forresten råtøff. Hvis ikke du får fiklet det til å midtstille den, så lag en header som er bredere og ikke så høy i stedet. :-D

    3. Link til alle konkurransene du er med på i bloggen din, sånn holder jeg følge hos meg. Og du får svar på spørsmålene du stiller hos andre, i ditt eget kommentarfelt, så det skal ikke være noe problem. Mange ganger får jeg svar og tenker - Oj, det lurte jeg på hos henne, ja. :-)

    4. Hvis du vil finne igjen spesielle innlegg senere, f.eks oppskrifter eller DIY; Klikk på innleggstittelen og legg adressen til under "Favoritter" i nettleseren din. Enkelt og greit.

    Lykke til, vi blogges!
    Klem Jenny

    SvarSlett
  3. :) Du har fått mange fine svar, så da slipper jeg å vri hjernen min i kveld! Men du, det blir artig å følge bloggen din videre!

    Og så stas at du vil være med på påskelotteriet mitt! :) Håper du får ei fin uke!

    SvarSlett
  4. For sent for mine små grå å vri seg på kvelden også, så vil bare takke for at du deltar på giveaway'en min ;) Lykke til i trekningen!

    SvarSlett