mandag 2. april 2012

Håndlaget teppe til gutterommet

I forbindelse med NIB´s utfordring om farger denne måneden, tar jeg en liten repost av et innlegg som ble lagt ut for en tid tilbake. Det mest fargerike vi har her hjemme er nemlig yngstemanns rom. Han elsker fargeglade ting, så mor får virkelig boltre seg der inne. Her er bor det fargerike hunderomper  på veggene, og påskepynt og designfigurer lever side om side i skjønn forening.
Teppet til gutterommet endelig ferdig, og jeg har en mindre UFO i skapet :-) Jeg fant selvfølgelig et knallgult teppe til sønnen min rett etterpå. (Dette er hans favoritt farge, og ved å kjøpe mye gule ting slipper jeg å male veggene gule, slik han helst ønsker. Syns det er et greit kompromiss ettersom det liksom skal være et litt guttete rom hehehe). Dette blir jo egentlig et riktig så bra påskeinnlegg også dette her hehehe.

Vi har også fått ihus opptil flere nye venner. MONKI Friends som de så fint heter. Yngstemann har selvsagt fått den gule, som har fått hedersplass midt på sengen. De er kjempesøte, og hvis jeg ikke tar helt feil kommer det flere nå snart, siden det er en bursdag eller to rett rundt hjørnet. På sengen ligger det også et lite hekleteppe, som vi har vært så heldig å få av en snill stebestemor. (bra siden mor her i huset aldri blir ferdig med sitt! Det er jo så mange tråder å feste joooo!)

I vinduet står det gamle kakebokser som har kommet til nytte igjen. Disse er fargerike og et fint alternativ til oppbevaring av leker. De rommer sånne småting som gutter samler på av ukjente årsaker, og som om du finner igjen der de helst ikke skal være. Noen andre som kjenner seg igjen????



Men litt mer om teppet. Sommeren 2011 fikk jeg blod på tann. Jeg hadde lenge lett etter et nytt teppe til barnerommet. Og når yngstemanns favoritt farge er knall gul, må det jo være noe med litt knæsje farger som står i stil til gult. Teppet fant jeg selvsagt ikke, men så fikk jeg en strålende idé om å lage et selv. En idé som var billig, morsom og som gjorde at jeg kvittet meg med masse gamle t-skjorter. Gjenbruk er jo alltid en glede
Oppskriften er enkel: klipp opp gamle t-skjorter i lange strimler. Jeg har ikke brydd meg om sidesømmer. De syns ikke så god på det ferdige produkt. Hekle så med stor heklenål rundt og rundt. Pass på å hekle inn endestykkene slik at du slipper å feste tråder. Og vips har du en solid og myk matte i de farvene du velger selv. Den foreløpige matte så slik ut, ettersom jeg manglet oransje og gul!!! Men etter å ha tatt en runde i venner og bekjentes skap, fikk jeg inn resten av de farvene jeg trengte. Den ble kanskje ikke så gul som planlagt, men fargerik ble den. :-)

Ha en fin dag alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt "gutterom"! Mattan är superläcker.

    Tack för din fina kommentar hos mig! :) Bilderna som du undrade över har jag gjort själv. Kul att du gillade dem! :)

    SvarSlett
  2. Fantastisk gutterom, men maaange flotte detaljer! Så mye lekkert :)

    SvarSlett